boeken

Boekrecensie: De Bazaar Van Boze Dromen – Stephen King

DSC_0333.JPG

Zoals ik jullie al eens heb verteld in een eerdere blog post, ben ik gek op Stephen King. Één van mijn favoriete boeken van King is de verhalenbundel: Aardedonker Zonder Sterren. Deze vond ik zo fijn weglezen, en de verhalen waren zo fantastisch dat ik in de winkel stond te springen toen ik ontdekte dat King weer een nieuwe verhalenbundel uit had gebracht.

In de ‘Bazaar van boze dromen’ rijgt meesterverteller King zijn verhalen aan elkaar met persoonlijke stukjes tekst, die erg lekker weglezen. Voorafgaand aan ieder verhaal verteld hij in het kort waar het over gaat en waar hij de inspiratie van het verhaal vandaan heeft gehaald. Soms uit films, soms uit andere boeken en soms uit gebeurtenissen in zijn leven. Op sommige verhalen broedde King al jaren en jaren, maar hij kon soms net de sleutel, voor wat een verhaal volgens hem goed maakt, niet vinden. Uit Kings creatieve geest zijn 20 korte verhalen ontsproten die hij heeft gebundeld in dit boek.

Laat ik beginnen met de positieve punten van het boek. Ondanks dat het korte verhalen zijn kon ik me in de meeste verhalen prima inleven (vooral de wat langere). Omdat King zo overtuigend schrijft dat de personages in je geest helemaal tot leven komen. Er zaten een aantal verhalen bij die er voor mij echt tussenuit springen. Zo vond ik rotjoch, het duin, ur, Niet helemaal lekker en zomeronweer er echt bovenuit springen. Echt typisch Stephen King. Verhalen waarvan je in het begin denkt; ‘waar gaat dit heen?’.

DSC_0334.JPG

Daarnaast heeft het boek ook een aantal negatieve punten. Zo vond ik sommige verhalen helemaal niet fijn weglezen. Neem bijvoorbeeld het verhaal ‘Blokkade Billy’. In dit verhaal staan (voor mij) eindeloze passages met honkbaltermen die mij echt voor geen meter boeien. De uiteindelijke uitkomst van het verhaal was daarentegen wel weer echt zoals we dat van Stephen King gewend zijn; verrassend en luguber. Ook heb ik één verhaal (de beenderkerk) helemaal overgeslagen omdat ik de eerste bladzijde steeds opnieuw moest lezen.

Al met al vond ik het boek nogal wisselend. Het ene verhaal vloog ik doorheen, het andere verhaal deed ik dagen over. Voor mij niet het allergrootste succes van Stephen King.

Ik moet streng zijn, daarom geef ik dit boek een magere 6. Een voldoende, vooral voor alle verhalen die ik wel leuk vond.